CrashOnline.gr | Η Online έκδοση του περιοδικού CRASH!

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ! Ανίχνευσαν για δεύτερη φορά τα βαρυτικά κύματα! (Βίντεο)

gravitational-waves-simulation

Για δεύτερη φορά ανιχνεύθηκαν τα βαρυτικά κύματα ανακοίνωσαν σήμερα οι επιστήμονες.

Eπιστήμονες από την “Επιστημονική Συνεργασία LIGO” (LSC) και την “Virgo Collaboration” παρουσίασαν τα αποτελέσματα των τελευταίων ερευνών τους για την ανίχνευση των βαρυτικών κυμάτων, στην 228η συνεδρίαση της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας (AAS) στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, με τα ξένα μέσα να λένε ότι τα περίφημα βαρυτικά κύματα ανιχνεύθηκαν για δεύτερη φορά και να κάνουν λόγο για μια νέα εποχή που ξεκινάει για την αστρονομία.

Η διεθνής συνεργασία LIGO, με σχεδόν 1.000 επιστήμονες, να ανακοινώνουν την ανακάλυψη που μεταδόθηκε ζωντανά ταυτόχρονα στο Πανεπιστήμιο Λομονόσοφ της Μόσχας (MSU) και στο Σαν Ντιέγκο στην Καλιφόρνια την Τετάρτη.

“Η ανίχνευση των βαρυτικών κυμάτων από τη συγχώνευση δύο μελανών οπών, από τους ανιχνευτές LIGO για δεύτερη φορά, είναι πολύ σημαντικό”, δήλωσε ο καθηγητής Valery Mitrofanov του Τμήματος Φυσικής του MSU, , σύμφωνα με το RT.

Όπως και την πρώτη φορά, έτσι και τη δεύτερη εκτιμάται ότι τα βαρυτικά κύματα που έφθασαν στον πλανήτη μας, προέρχονταν από δύο μαύρες τρύπες στο τελικό στάδιο της διαδικασίας συγχώνευσής τους, λίγο προτού γίνουν μια ενιαία μαύρη τρύπα. Το κολοσσιαίων διαστάσεων συμβάν, που εκτιμάται ότι συνέβη πριν από 1,4 δισεκατομμύρια χρόνια, προκάλεσε ισχυρές «ρυτιδώσεις» στον χωροχρόνο, οι οποίες έγιναν αισθητές έως τη Γη, όπως είχε προβλέψει ο Αϊνστάιν στη γενική θεωρία της σχετικότητας από το 1915.

Οι πτυχώσεις που κάνουν στον χωροχρόνο τα βαρυτικά κύματα

Όμως αυτή τη φορά, οι μάζες των δύο μαύρων οπών ήσαν πολύ μικρότερες (14 και οκτώ φορές μεγαλύτερες από τη μάζα του Ήλιου) από ό,τι εκείνων που προκάλεσαν τα πρώτα βαρυτικά κύματα (29 και 36 φορές μεγαλύτερες μάζες αντίστοιχα από τον Ήλιο). Κατά τη συγχώνευση, υπολογίζεται ότι μια ποσότητα ενέργειας ισοδύναμη με τη μάζα του Ήλιου μας μετατράπηκε σε βαρυτικά κύματα, που εξαπλώθηκαν στο διάστημα. Το δεύτερο αυτό βαρυτικό σήμα, αν και ασθενέστερο, διήρκεσε αρκετά δευτερόλεπτα, έναντι ούτε μισού δευτερολέπτου την πρώτη φορά.

«Δεν είχα ποτέ φαντασθεί πως θα ήμασταν τόσο τυχεροί, ώστε μέσα σε λίγους μόνο μήνες να έχουμε και δεύτερη βέβαιη ανίχνευση, με προέλευση μακρινές μαύρες τρύπες. Έχουμε τώρα περισσότερη εμπιστοσύνη ότι τέτοιες συγχωνεύσεις είναι συχνές στο κοντινό σύμπαν», δήλωσε o επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια Τσαντ Χάνα.

Η εκπρόσωπος του πειράματος LIGO καθηγήτρια φυσικής του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα Γκαμπριέλα Γκονζάλεζ χαρακτήρισε «πολύ σημαντικό το γεγονός ότι αυτές οι μαύρες τρύπες είχαν πολύ μικρότερη μάζα σε σχέση με τις πρώτες», πράγμα που δείχνει την μεγάλη ευαισθησία των δύο ανιχνευτών του πειράματος να «πιάνουν» και πολύ πιο ασθενή βαρυτικά σήματα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

“Είναι σημαντικό ότι το δεύτερο σήμα που ανιχνεύσαμε από μαύρες τρύπες με σχετικά μικρή μάζα ανταποκρίνονται καλύτερα στις παρατηρήσεις μας. Τώρα μπορούμε να είμαστε πιο σίγουροι ότι η πρώτη περίπτωση δεν ήταν μια σπάνια εξαίρεση”, δήλωσε ο επίσης καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του MSU Farid Khalili.

Η πρώτη ανίχνευση των κυμάτων, τα οποία η ύπαρξη τους ήταν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια των τελευταίων 100 ετών, συνέβη στις 14 Σεπτεμβρίου 2015 και είχε ανακοινωθεί το Φεβρουάριο αυτού του έτους.

Η ανακάλυψη ανοίγει “νέους ορίζοντες” για την κατανόηση του σύμπαντος από τους επιστήμονες και έχει χαρακτηριστεί η μεγαλύτερη ανακάλυψη του αιώνα.

Η LSC που εδρεύει στις ΗΠΑ και η ευρωπαϊκή “Virgo Collaboration” βρίσκονται σε συνεργασία εδώ και καιρό στην προσπάθεια τους να ανιχνεύσουν τα βαρυτικά κύματα.

Ηλίας Σιατούνης