CrashOnline.gr | Η Online έκδοση του περιοδικού CRASH!

Οξυγόνο σε εξωπλανήτες δεν σημαίνει απαραίτητα ζωή

Seeing Starlight Through a Planet's Rim

Αν και οι επιστήμονες θεωρούν ότι το οξυγόνο είναι ένα σημάδι ότι υπάρχει ζωή σε έναν εξωγήινο πλανήτη, μια νέα έρευνα δείχνει ότι θα μπορούσε να παραχθεί και χωρίς να υπάρχει ζωή.

Το οξυγόνο μπορεί να λειτουργεί ως σημάδι ζωής στη Γη, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητο να συμβαίνει σε εξωπλανήτες. Η νέα έρευνα δείχνει ότι η αλληλεπίδραση του οξειδίου του τιτανίου με το νερό θα μπορούσε να παράγει οξυγόνο στην ατμόσφαιρα ενός πλανήτη, χωρίς τη συμμετοχή ζωντανών οργανισμών.

“Παρά το γεγονός ότι το οξυγόνο είναι ακόμα ένας από τους πιθανούς βιοδείκτες για ένα πλανήτη, καθίσταται απαραίτητο να ψάξουμε και για νέους βιοδείκτες, εκτός από το οξυγόνο», είπε σε μια δήλωση του ο Norio Νarita, του Εθνικού Ινστιτούτου Φυσικών Επιστημών στην Ιαπωνία. Ο Narita μελέτησε το ρόλο του οξειδίου του τιτανίου, αλλιώς τιτάνια, στο σχηματισμό οξυγόνου στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη.

Το οξυγόνο δεν ισούται με τη ζωή

Τα τελευταία χρόνια, οι επιστήμονες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν όργανα όπως το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA να ερευνούν την ατμόσφαιρα των πλανητών πέρα ​​από το ηλιακό μας σύστημα. Η επικείμενη έναρξη του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb θα επιτρέψει ακόμη περαιτέρω μελέτες αυτών των κόσμων. Εκτός από τα χαρακτηριστικά της ατμόσφαιρας σε αυτούς τους κόσμους, οι επιστήμονες ελπίζουν επίσης ότι κάποια μέρα θα βρουν στοιχεία που θα υποδηλώνουν ζωή.

Στη Γη, τα φυτά απελευθερώνουν οξυγόνο στην ατμόσφαιρα μέσω της φωτοσύνθεσης. Αν βρεθεί ένας πλανήτης πέρα ​​από το ηλιακό σύστημα που να περιέχει οξυγόνο στην ατμόσφαιρα του, τότε το οξυγόνο θα έχει σχηματιστεί ως παραπροϊόν της ζωής.

Ο Narita και η ομάδα του αποφάσισαν να μελετήσουν το ρόλο της αστρικής ακτινοβολίας γύρω από αστέρια παρόμοια με τον Ήλιο μας. Βρήκαν ότι, εάν αρκετό από το ορυκτό του τιτανίου υπάρχει στην επιφάνεια του πλανήτη, θα μπορούσε να διαλυθεί στο νερό σε υγρή μορφή και να παράξει οξυγόνο στην ατμόσφαιρα.

Η τιτάνια είναι μια φυσική ουσία που βρίσκεται σε μετεωρίτες αλλά και στο φεγγάρι της Γης. Αποτελείται ως επί το πλείστον από εκροές σκόνης γύρω από χαμηλής και μέσης μάζας αστέρια, αλλά και σε υπερκαινοφανής, ενώ πιστεύεται ότι είναι κοινό σε συστήματα εξωπλανητών. Η ποσότητα της τιτάνιας στην επιφάνεια ενός πλανήτη ή φεγγαριού διαφέρουν ανάλογα με τον αριθμό των υποτιθέμενων ζωντανών οργανισμών.

Σύμφωνα με την έρευνα, ένας πλανήτης σαν τη Γη σε τροχιά γύρω από ένα άστρο σαν τον Ήλιο μας, θα χρειαστεί λίγη σχετικά ποσότητα τιτάνιας , περίπου 0,05 τοις εκατό της επιφάνειας του πλανήτη, για να δημιουργήσει την ίδια ποσότητα οξυγόνου με την ατμόσφαιρα της Γης. Πλανήτες που έχουν μεγάλους ωκεανούς και είναι σε τροχιά γύρω από μικρούς αστέρες, θα πρέπει να έχει περίπου μόνο 3 τοις εκατό της επιφάνειας του να καλύπτεται με οξείδιο του τιτανίου για παρόμοια αποτελέσματα.

Για λόγους σύγκρισης, οι ερευνητές εκτιμούν ότι η περιοχή με ενεργή τιτάνια επί της επιφάνειας της Γης είναι πολύ μικρότερη από 250 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ή περίπου 0.0000005 τοις εκατό της επιφάνειας.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο το Σεπτέμβριο στο περιοδικό Scientific Reports