CrashOnline.gr | Η Online έκδοση του περιοδικού CRASH!

Πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα εντόπισε η υποβρύχια έρευνα στη Δήλο (Εικόνες)

l_20366

Παράκτια αρχαία κατάλοιπα, λιμενικές εγκαταστάσεις, ένας μεγάλος αριθμός ναυαγίων διάφορων εποχών, καθώς και σημαντικά κινητά ευρήματα (αγγεία και ακέραια πήλινα μαγειρικά σκεύη), εντοπίστηκαν στη Δήλο, κατά την υποβρύχια έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2 και 20 Μαΐου, υπό τη διεύθυνση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων (ΕΕΑ).

Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τα ευρήματα «επιβεβαιώνουν ότι η Δήλος ήταν μια σημαντική εμπορική βάση και ένας σημαντικός διαχρονικός εμπορικός θαλάσσιος δρόμος, που συνέδεε την ανατολική και τη δυτική Μεσόγειο».

Συγκεκριμένα, «ερευνήθηκε και αποτυπώθηκε με λεπτομέρεια ο μεγάλος λιμενοβραχίονας, που προστάτευε κατά την αρχαιότητα το κεντρικό λιμάνι της Δήλου (ιερός λιμένας) από τους ισχυρούς βορειοδυτικούς ανέμους, ο οποίος βρίσκεται σήμερα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, λόγω της ανόδου της στάθμης κατά 2 μέτρα από την αρχαιότητα». Όπως ενημερώνει το ΥΠΠΟΑ, πρόκειται για μια εντυπωσιακή ισχυρή κατασκευή, μήκους περίπου 160 μ. και πλάτους τουλάχιστον 40 μ., που θεμελιώθηκε σε έναν σωρό ακατέργαστων λίθων, ενώ η ανωδομή της ήταν, κατά ένα μεγάλο μέρος, κατασκευασμένη με γρανιτένιους ογκόλιθους, εντυπωσιακού μεγέθους. «Η χρονολόγηση της κατασκευής του παραμένει ακόμη άγνωστη και μόνο η μελλοντική αρχαιολογική και γεωλογική έρευνα θα δώσει στοιχεία για αυτό», σημειώνει το ΥΠΠΟΑ.

l_20367 l_20368

Επίσης, αποτυπώθηκαν τοίχοι κτισμάτων και δομικά στοιχεία πεσμένης κιονοστοιχίας στον αιγιαλό κατά μήκος της ακτογραμμής εντός και βορείως του ιερού λιμένα, ενώ βόρεια του λιμενοβραχίονα και σε μικρό σχετικά βάθος εντοπίστηκαν τα υπολείμματα ενός ναυαγίου της ύστερης ελληνιστικής εποχής, με κύριο φορτίο αμφορείς, για τη μεταφορά κρασιού και λαδιού από την Ιταλία καθώς και τη Δυτική Μεσόγειο. «Στο πλαίσιο της έρευνας έγινε φωτογράφηση και ηχαρτογράφηση δυο ακόμη ναυαγίων που εντοπίστηκαν κατά τις προηγούμενες ερευνητικές περιόδους στις θαλάσσιες περιοχές των Φούρνων και του Κάτω Κενεράλε», λέει η ανακοίνωση, συμπληρώνοντας ότι στη Δήλο εντοπίστηκαν ακόμη δύο νέα ναυάγια της ύστερης ελληνιστικής εποχής: Στη Χερόννησο (στο νότιο άκρο της Δήλου) και στη Ρήνεια στον όρμο Φυλλάδι.

Τα ναυάγια στη Χερόννησο της Δήλου, στο Φυλλάδι της Ρήνειας και στο Κάτω Κερενάλε καθώς και στο κεντρικό λιμάνι, ανήκουν στην περίοδο της μεγαλύτερης ακμής του νησιού (τέλη 2ου-αρχές 1ου αι. π.Χ.),λίγο δηλαδή πριν την καταστροφή της Δήλου από το Μιθριδάτη και τους πειρατές της Κιλικίας. Σημαντική είναι η παρουσία αμφορέων από περιοχές εκτός του Αιγαίου (Ιταλία, Ισπανία, Βόρεια Αφρική), που καταδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο την ευρύτητα των εμπορικών συναλλαγών του νησιού σε όλη τη Μεσόγειο κατά την Ελληνιστική Περίοδο. Σημαντική είναι επίσης η ανακάλυψη κάποιων αμφορέων, που χρονολογούνται σε πρωιμότερες εποχές (όπως του 5 ου αι. π.Χ.), για τις οποίες η γνώση μας είναι περιορισμένη, όσον αφορά στο εμπόριο και τις ανταλλαγές στην περιοχή της Δήλου.

l_20369 l_20370

Η εύρεση αμφορέων που χρονολογούνται σε περιόδους υστερότερες από την καταστροφή της Δήλου (2ος-4ος αι. μ.Χ.), όπως και το προαναφερόμενο ναυάγιο των Φούρνων, δείχνουν ότι το νησί όχι μόνο δεν έπαψε να κατοικείται, αλλά πως έπαιζε ακόμη σημαντικό ρόλο στο εμπόριο και τη ναυσιπλοΐα της εποχής αυτής.

Ο εντοπισμός παράκτιων αρχαίων καταλοίπων, οι λιμενικές εγκαταστάσεις και η ανεύρεση μεγάλου αριθμού ναυαγίων διαφόρων εποχών, αλλά και ο εντοπισμός των νέων ναυαγίων στο δίαυλο μεταξύ Δήλου-Ρήνειας, καθώς και τα νέα σημαντικά ευρήματα που ανελκύστηκαν (πινάκια, λάγυνος, πρόχους και ακέραια πήλινα μαγειρικά σκεύη), επιβεβαιώνει ότι η Δήλος ήταν μια σημαντική εμπορική βάση και ένας σημαντικός διαχρονικός εμπορικός θαλάσσιος δρόμος, που συνέδεε την ανατολική και τη δυτική Μεσόγειο.

l_20371

Τα αποτελέσματα, που προέκυψαν από την έρευνα, βοηθούν στην ολοκλήρωση της αρχαιολογικής και ιστορικής εικόνας της Δήλου, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για την συστηματική συνέχιση της υποβρύχιας διερεύνησης του νησιού.

Η δαπάνη της έρευνας καλύφθηκε από την η Ε.Ε.Α. την Γαλλική Αρχαιολογική σχολή και το Society for the Promotion of Roman Studies.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επιστολή εκπροσώπων του μουσικού κλάδου προς πρωθυπουργό και υπουργούς: Δεν μπορούμε πια να επιβιώσουμε!

Γεωργία Κουμπούνη

Έφυγε από τη ζωή η σπουδαία Γαλλίδα τραγουδίστρια Ζιλιέτ Γκρεκό

vaggelio

Χαρδαλιάς: Αναστέλλονται όλες οι υπαίθριες θεατρικές παραστάσεις από την Πέμπτη

Γεωργία Κουμπούνη

Γλυπτά του Παρθενώνα: Eπιστολή στον Μπόρις Τζόνσον από 18 Αμερικανούς βουλευτές για την επιστροφή τους

Panos Davakis

Πέθανε ο ηθοποιός Πάνος Ρεντούμης

Γεωργία Κουμπούνη

Ορκίστηκε Ελληνίδα η Βικτόρια Χίσλοπ

Γεωργία Κουμπούνη

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη περιήγηση σας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτήν τη σελίδα αποδέχεστε τα Cookies. Αποδοχή Περισσότερα

Προσωπικά Δεδομένα & Cookies